SEGAN

“Segan…”

Nak tanya dalam kelas, segan.

Nak tegur orang, segan.

Nak komen dekat posting Facebook pun, segan.

Saya bagi satu situasi…

Ali vs Abu.

Ali dan Abu mintak bantuan dari seorang ‘otai’.

Ali selalu komen dekat posting ‘otai’ dengan komen-komen yang membina dan berisi.

Abu silent reader yang tak pernah pun tunjuk muka.

Antara Ali dan Abu, siapa yang lebih mudah ‘dilayan’ soalan mereka ni?

Lepas tu Abu jugak yang akan komplen:

“Takpe la. Takde rezeki. Otai tak nak layan aku, nak buat cemana…”

Ini satu situasi mudah je…

Nampak tak macam mana pemikiran pelik kita menyusahkan hidup kita?

Apa pulak impak perkataan ‘SEGAN’ ni pada benda-benda lain dalam kehidupan kita?

Bak kata Cat Farish dalam lagu Malique:

Kalau selalu segan hati jadi rapuh

Lama-lama kita pun bina identiti diri kita sebagai seorang yang segan, secara tak sengaja.

#Infinity7

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close