NAK ILMU DATANG, TAKNAK TAK PAYAH DATANG

1. Jangan buat perangai tanya soalan mcm ni:

“Kat *Melaka* ada buat tak?” (Tukar ikut nama semua negeri)

2. Cari dulu maklumatnya. Kalau takde, usahakan juga datang walaupun jauh.

3. Kalau jauh dan tak sanggup datang, maknanya keinginan untuk menuntut ilmu tu tak kuat.

4. Kalau keinginan sendiri tak kuat, jangan komplen.

5. Jauh ke malas ke susah ke apa ke, sendiri tanggung. Takde siapa nak dengar nak layan. Komplen ke merungut ke tak jadi apa. Sendiri jugak tanggung kan?

6. Pernah ada orang mahu datang kelas saya… tapi sibuk tanya nak kena naik apa, stesen bas paling dekat berapa KM.

7. Saya jawab: kalau soalan mudah camni Tuan tak boleh cari jawapan, tak payah la meniaga. Meniaga ni susah. Takde siapa nak hantar semua benda ke kepala kita.

8. Kalau nak scam orang, nak duit orang, saya boleh je layan semua. Urut ego, bodek, layan cerita sedih… komfem cair.

9. Tapi buat apa… Berbisnes ni susah. Saya anggap kesanggupan belajar menuntut ilmu ni sebagai satu langkah penting.

10. Kalau itupun liat, tak payah la. Kalau jenis tak reti berikhtiar, tak payah la. Buat lingkup kena kelentong dengan orang je.

11. Ingat: Tiada orang kisah pasal kita. Jangan buat cerita sedih takde orang nak tolong kita berjaya. Semua alasan, takde siapa nak dengar.

12. Yang nak tengok kita berjaya hanyalah mak bapak kita. Itupun takkan mereka nak tolong hantar pergi kelas @ Google kan stesen bas paling dekat?

13. Macam biasa, nasihat ni nak terima, terima. Tak nak terima, sudah.

Kerja saya bukan nak melayan orang meleweh banyak alasan.

Sekian.

Kuliah spontan di Channel Blog POKETDUIT.COM

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close